Lora
z 2007.02.13. 08:17
2007. janur 25-tl a mozikban

A film egy kzhelyes, de kifejezetten rzkeny trtnetet dolgoz fel, adva van egy lny, aki megvakult, de nem fizikai srlstl, hanem pszichs sokktl, teht ha pszichsen rendbejnne, ismt lthatna. Nem rossz sztori, tnyleg. Woody Allen Hollywoody Trtnet c. filmjben maga is megkapja ezt a pszichs eredet vaksgot, s a film isteni Radsul Woody Allen a fura betegsgek kitallsban valsgos lharcos, lsd az operatr esett, az Agyament Harry c. filmjben, aki olyan betegsgben szenved, hogy letlen (nem a felvtelek "homlyosak", amiket fnykpez, hanem maga), s ha egy ilyen fbikus tlentum mgis a vaksghoz nyl, amikor sajt magnak vlaszt betegsget, az azrt jelent valamit. Herendi Gbor teht jl tette, amit tett.
Manapsg a televzi korbban nem ltott mrtkben hatolt be az emberek letbe (penetrci), ami az emberek filmnzsi szoksait nagyban tformlta - s formlja ezekben a percekben is. Az emberek jobban otthon rzik magukat a mozikban (a sz leg-antiszocilisabb rtelmben), kajznak, szalonnt, kolbszt, csipszet, cukrot, s hozz cukros vizet szrcslnek (pontos rszleteket nem tudunk, csak a hangokbl s a szagokbl tlnk :)), hangosan beszlnek, telefonlnak - mg j, hogy nem lltjk meg idnknt a filmet. Mindez azonban csak klsdleges, formai jelleg vltozs, amely csak a nzk s a mozi viszonyt rinti. Ott van azonban a bels, tudati vltozs, az emberek s a filmek viszonyban, ami br lthatatlan, mgis sokkal nagyobb horderej. Ez a tudati vltozs nagyon tmren gy rhat le, hogy az emberek amikor moziban nznek egy filmet, akkor is tvben nznek filmet, illetve, amikor filmet nznek, akkor is tvt nznek (ez utbbi eltolds mg slyosabb, ha belegondolunk). Mindaz, amit a vsznon ltunk, olyan, mintha a kpernyn ltnnk, s mindaz, amit ltunk, nem ms, mint egy "anyag", mint brmilyen leadott anyag a tvben. Komoly kihvs ez a forgatknyvrknak s producereknek. Herendi Gbor azonban szerencss mdon beletraflt valaminek a kzepbe - mert sikerlt olyan filmet ltrehoznia, amit az emberek gy nzhetnek, mintha otthon nznnek tvt. Ez termszetesen j is, meg rossz is, de ha a film nagy siker lesz, akkor a rossz oldalra senki sem fog emlkezni.
Lora specilis lny, mert vak. A specialits vilgszerte - s ha belegondolunk, vtizedek ta nyer attribtum, lsd idn a Betti, a csnya lny c. nmet hulladk amerikai feldogozsa (azrt a globalizci gy ltszik, kt irnyba hat, persze mindkt irnyban a silnysg hdt), korbban ott volt Isaura, aki rabszolga volt, s lm, hogy belopta magt az emberek szvbe, vagy Borostyn, hogy a sznvonalon maradjunk, de mg a mvszet templomban elkel helyet lvez Twin Peaks Laura Palmer-je is speck volt -hiszen meggyilkoltk, br volt a fszerepl. A specialits teht nagyon fontos s j dolog. Erre jtszik r a remek koncepci, hogy klfldi sznszn jtssza a cmszerepet, mert ezek gy, egytt mr rg elegend szvert kpeznek, hogy az ember vsrlsi dntst hozzon - s vegyen magnak egy mozijegyet.
A film flashback-ekeket alkalmaz - meglehetsen extenzv mdon. Ha valaki nem tudta volna eddig, hogy mi az a flashback, akkor most m egtanulhatja, lvn, hogy az egsz film flashback-hegyekbl ll, tulajdonkppen minden jelenet egy flashback - alias visszaemlkezs. A francia eredeti alapjn kszlt Intersection (Vgyak Vonzsban) a klasszikus, s egyben mesteri pldja a flashback alap filmeknek, tulajdonkppen ez a cscs a kategriban (ha ltezik ilyen - de persze nem).
A Lora trtnete gy pl fel, hogy kt idsk van, az egyikben Lora mg lt, s egytt van a Dvid nev karakterrel, Dvid ccse, Geri pedig csak lmodozik arrl, hogy majd vele fog jrni. A msik idskban Lora mr vak, Dvid meghalt, Geri pedig egyre gyakrabban tallkozik a lnnyal. Az egyszersg kedvrt mondjuk azt, hogy rgen s most. A film a "rgen" s a "most" jeleneteinek az sszekeversbl ll ssze. Az sszekeverst sz szerint kell rteni, lvn, hogy hol ilyen, hol olyan jelenetet ltunk. A dolog persze mkdhetne is, lsd az Intersection egy ugyancsak szerelmi hromszges, ugyancsak vgig flashbackes film, s elgg szuperl mkdik, a Lora azonban ebbl a szempontbl elgg kezdetleges.
Az egyes jelenetek gyakorlatilag elgg jk, st, nha egszen kitnek, s elrik a Valami Amerika jelenteinek a hfokt, m az egsz egytt mr kifejezetten vontatott vlik. Az lehet a baj, hogy sem a "rgen", sem a "most" skjn nem rezzk, hogy elrehaladna a trtnet. St, valjban mg az is meglehet, hogy a flashback-eket, a folyamatos vltsokat "rgen" s a "most" kztt ppen a film lelepedsnek megakadlyozsa cljbl alkalmaztk. Akrhogyan is nzzk, a trtnet egyik skja sem halad kell intenzitssal s sebessggel elre. Ha valamelyiket kln nznnk meg, taln mg akkor is lass lenne, gy azonban, hogy minden kt jelenet kz be van illesztve a msik sk egy jelenete - mg vontatottabb az egsz. Nincs mese, ha kt trtnetet akarunk egybegyrni ABABAB .. alapon, akkor mindkt trtnetnek intenzvebben, gyorsabban kell elrehaladnia, hiszen csak feleannyi ideje van az egsz filmbl.
A trtnet elrehaladsnak igazibl az lehet a kerkktje, hogy nincs tl sok kilomterk, tl sok fzis a trtnetben, amik egymshoz kpest "ugrst" jelentennek. Nincs olyan pldul, hogy Lora szre sem veszi Geri-t, aztn Lora Geri s Dvid kztt habozik, vagy legalbbis, immr Gerihez is ugyangy vonzdik, majd vgl, hogy mind Lora, mind Geri totl be vannak indulva egymsra. Termszetesen felttelezhet, hogy a forgatknyvben elklnlnek ilyen fzisok, de a vsznon nem igazn jelennek meg, s mg ha meg is jelennnek, kln nehezti a dolgot, hogy a "most" skjn is az van elszr, hogy Lora nem brja Gerit, szval itt is nullrl indul az egsz, ami nagyon rossz. Persze, ha a forgatknyv szerkezetnek nzpontjt vesszk, Lora a "most"-ban nem azrt nem kedveli Gerit, mert nem vonzdik hozz, hanem mert egyszer korbban egy pillanatra mr sszejttek (ez egybknt nem spoiler - ez segtsg a filmhez:)). Ez azonban a vsznon nem jelenik meg. Ahhoz, hogy ez megjelenjen, hogy k mr egytt voltak, s most Lora ezrt utlja Gerit, kicsivel komolyabb rendezsre lett volna szksg. Az els ilyen jelenetnl azonban a rendezs arra hegyezte ki a dolgot, hogy amikor a lny elszalad, nekirohan egy telefonflknek (rossz pon - ilyesmin nem is nevet senki). Tovbb nehezti a "rgen" s "most" problmjt, hogy a kett kzt a klnbsget alig lehet szrevenni, olyanokra kell figyelni, mint a lny plja, meg a src borostja s copfja. A sok-sok flashback akr ersthette is volna egyms hatst, gy azonban sajnos, nem lltak ssze, s csak vontatottabb tettk a filmet.
Ha mr a "srcrl" beszlnk, Geri szerepben Nagy Pterrl most jl kiderlt, hogy igazn j sznsz, de mivel a film csak hrom (2+0,5+0,5) szerepls, nem is rohannnk tovbb a stblistn, amirl leginkbb az jut esznkbe, hogy a Geri apjt alakt Lukts Andor igazn j volt, s az karakterben egy kln film van elrejtve, ami jobb is, mint maga a film. Kr, hogy Lukts Andort jformn vgig csak egy fotelben lve lttuk. Lukts Andorrl egybknt esznkbe jut mg egy szerelmi hromszges s flashback-es film, az Eszkim Asszony Fzik, amely minden idk egyik legjobb magyar filmje. Ami miatt j lehetett volna a film, az az rzelmi tlts, az, hogy akik sszejnnek, vagy egytt vannak ppen, azok mgikus mdon vonzdnak egymshoz, egyszval egy igazn romantikus film is lehetett volna, s akkor mindenki jl jrt volna. Az rzelmi viszonyok brzolsa azonban meglehetsen gyenge a filmben, illetve meglehetsen gyenge tpus rzelmeket ltunk megjelenni - klnsen Lora rszrl. Nem rtjk, mirt jtt ssze a gazdag s sikeres Dviddal a lzer s kedves Geri helyett, amikor mindketten ott voltak ugyanazon a helyen, ugyanabban az idben, s amikor Dvid igazn bunk mdon kezdett el csajozni Lorval. Ha ez Lornak bejtt, akkor a ksbbiekben az rzelmi thangoldsnak a puszta remnyrl is lemondhatunk. Ksbb, amikor Lora mr javban egytt van Dviddal, s Dvid folyamatosan megcsalja, meg bunk vele, Geri pedig folyamatosan kedves, akkor sem rtjk, mirt van 100%-ig Dvidra cuppanva, mintha Geri ott sem lenne. Erre csak az lehet a magyarzat, hogy a csaj totl szmt, megvan a kis koncepcija, s ez Dvid, a tbbi pedig nem rdekli, Gerin keresztlnz - ez azonban egy msik film, amiben ez a szmt Lora csak max. mellkszerepl lehetne.
A film egyik szp jelenete a hrombl (knny ket felismerni, mert ugyanaz a remek filmzene megy mindhrom jelenet alatt - egy Eurpa Kiad-szmra emlkeztet remek kis zene), amikor hazafel bicikliznek Gerik, ez tnyleg nagyon szp, s nagyon ott van. Romantikus, finom, rzelmes, tiszta momentum, s mellesleg istenien van fnykpezve - Szecsanov Martin, aki eredetileg ugyancsak reklmfilmes (de ki nem?) az eddigi legjobb esti felvteleket ksztette - mert olyanok, mintha nem is lenne kln filmes vilgts. Ilyet csak a legjobb amerikai filmekben ltni - legutbb a Fles-ben, amikor Woody Allen s Scarlett Johansson Hugh Jackman-t kvetik az utcn.
Szecsanov Martin legnagyobb dobsa ekkor azonban mg htra van. Minden romantikus filmnek van egy elkerlhetetlen pontja, ahol valakik egymsnak esnek, s elkezdenek szeretkezni. A szeretkezs-jelenetek a legtbb film leggyengbb pontjt kpezik. Az operatr (director of photography) vizulis koncepcija, ihletettsge egy szeretkezs-jelenetben mutatkozik meg leginkbb, hiszen ilyen jelentekbl mindenki kb. 1000 darabot lt hetente tvben s moziban, szval itt nehz jat, emlkezetest alkotni. Szecsanov Martin azonban lvonalbeli amerikai filmekkel felveszi a versenyt - s jelen pillanatban, illetve 2006-ban valsznleg nyer is, annyira eredeti s szp, amit a vszonra felvitt - mint egy mozg festmny. A szeretkezs- jelenet alatt is termszetesen a j filmzene hallhat.
Ksbb van olyan jelenet, amiben ppensggel nem vagyunk annyira elragadtatva a fnykpezstl, amikor egy brban Geri s Lora egytt buliznak a zenekarral. Ez gyakorlatilag teljesen olyan, mint egy reklmfilm, csak pp a vgn nem egy mobiltelefon bukkan fel, meg egy cg logja, hanem a kvetkez jelenet:) Ezrt a hibrt azonban elssorban a rendezs okolhat, no meg a forgatknyvrs, lvn, hogy egyetlen sz szveget sem rtak bele a jelenetbe, illetve klipbe.
A film egybknt nem rossz, egsz j dologhoz nyl hozz, mg ha nem is annyira profin. Ez azonban nem igaz, mert a filmet a lehet legnagyobb profizmussal rtk meg, hrman dolgoztak vlheten hnapokon t azon, hogy egy-egy jelenet a lehet legjobban legyen megrva. A gond ott van, hogy ezt a profizmust (mint egy gpet) mire lltottk r, hogy mi az alaptrtnet, amelynek a jelenteit "profin" megrtk, s hogy mire trekedtek, amikor ezeket a jeleneteket "profin" megrtk. Sajnos, az alaptrtnet, br romantikus trtnet akar lenni, pont az rzelmek, az rzelmi viszonyok brzolsa tern nem jeleskedik, a jelenetek megrsa sorn pedig nyilvnvalan a ponossgra s a pillanat rdekess ttelre trekedtek, s nem a trtnet vnek gondozsval voltak elfoglalva.
Tovbbi hibja, hogy pr jelenetben egyltaln nincs totlkp, az adott helysznen csak egy-kt szkebb kpet kapunk, mint pldul a borkstolsnl, vagy amikor Lora ttermet dekorl, vagy amikor megismerkedik a bunkesz Dviddal. Ha nincs totlkp, nincs igazi helyszn, nincs igazi mili. Adva van egy borkstol, s csak egy asztalt ltunk, letertve tertvel, alul parketta, gy, hogy ha ppen manyag poharakba ntenk a foly bort, akkor sem lepdnnk meg nagyon. Ha mr itt tartunk, ahhoz kpest, hogy Lora a juppie tteremtulajdonos Dviddal jr, a film felnek gazdag, vagy jgazdag miliben kellene jtszdnia, ehelyett vgig csak a Kuplung nev hely, meg felteheten az Old Man's (vagy az Articska?), s Geri low budget laksa, abbl is leginkbb a konyha. Fnyz letnek nyoma sincs a filmben, mg egy flancos jeep erejig sem.
Ha mr ezt is szba hoztuk, felttlenl emltst rdemel az is, hogy nemcsak Dvid, a gazdag tterem-tulajdonos milije hinyzik a filmbl, de Dvid maga sem mutatja nagyon a fnyzs tneteit. llandan rszeg, vagy msnapos, le van pukkanva, mint aki tlkokzta magt. Ez nem tl nagy kontraszt az alkoholista, plinkval bred Gerihez kpest, pedig elvileg a kt src g s fld. Sokat segthetett volna a filmen, ha vannak benne men helyek, amik fnyzek (ha mr pp egy men tterem-tulajdonossal jrt Lora). Segthetett volna, ha maga ez az tterem-tulajdonos, aki gazdag s jl men, legalbb egy-kt jelenetben gy nzett volna ki, mint egy zletember, elegns cuccokban, sznob zlssel, drga autval, rengeteg zsetonnal, stb, hiszen a trtnet szerint (ha komolyan vesszk), a lnynak nemcsak kt src, de egyben kt mili kztt is vlasztania kellett, s igazn kr, hogy ezek egyik fele teljesen lemaradt.
Vgeredmnyben egszen a film harmadik harmadig (a film 2 rs) bizonyos tekintetben kicsit olyan volt, mintha valami tvsorozatot nztnk volna egy vak lnyrl s egy szerelmi hromszgrl, de jegyezzk meg, hogy valsznleg pont ez az a tulajdonsga filmnek, ami miatt vgl sikeres lesz. Ha a Valami Amerika 8 pont, akkor ez picivel tbb, mint t. A befejezse azonban elgg j, s az ember gy tvozik a mozibl, hogy nem is olyan kedvetlen. Vgezetl azt kvnjuk, brcsak ez mg csak az elvetts lett volna, mert akkor j vgssal ugyanebbl a filmbl akr sokkal tbbet is ki lehetett volna hozni.


|